Zespół Szkół i Placówek Oświatowych w Skale|Klasa Mundurowa

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Małopolskie szkoły na rzecz Globalnego Południa

Email Drukuj PDF
Spis treści
Małopolskie szkoły na rzecz Globalnego Południa
Plan działań
Co robiliśmy - podsumowanie
Wypowiedzi uczniów
Wszystkie strony
Projekt: Małopolskie szkoły na rzecz Globalnego Południa.

 

O projekcie

Projekt „Małopolskie szkoły dla Globalnego Południa” jest prowadzony przez Polska Akcję Humanitarną, a finansowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego. Biorą w nim udział szkoły ponadgimnazjalne naszego województwa: II Liceum Ogólnokształcące w Krakowie, VIII Liceum Ogólnokształcące w Krakowie, Zespół Szkół Poligraficznych w Krakowie – Nowej Hucie, Liceum w Wieliczce i my – Zespół Szkół i Placówek Oświatowych w Skale. Projekt zakłada edukację nauczycieli i młodzieży, a przez nich – społeczności lokalnej: warsztaty i działania zmierzające do zorganizowania Tygodnia Edukacji globalnej w dniach: 17 -21 listopada 2014r.

Koordynatorzy szkolni: mgr Anna Dobrzycka, mgr Urszula Szpik - Pasek


Plan działań

Działania w naszej szkole:

Szkolenie dla nauczycieli prowadzone przez pracowników PAH: 19 września 2014r.

Warsztaty dla uczniów: „Dostęp do wody” - 10 października 2014r.

Szkolenie: e-learning na platformie PAH na temat wody (koordynatorzy szkolni projektu i młodzież klasy z poszerzoną biologią i chemią)

Obchody Światowego Dnia Żywności: Warsztaty: „Dostęp do żywności.” oraz projekcja filmu: „Prawo do żywności – życzymy Państwu smacznego” - 17 października 2014r.

Promocja programu PAJACYK:

Organizacja Tygodnia Edukacji Globalnej – 17 -21 listopada 2014r:

1. Zorganizowanie kącika Edukacji Globalnej z uwzględnieniem ważnych dni w listopadzie.

2. Akcja plakatowa dla szkoły i społeczności lokalnej: gminy i powiatu.

3. Wystawa dla całej społeczności szkolnej, na holu: „A Ty w co się bawisz?”, przygotowana przez uczniów klasy III b, z poszerzoną biologią i geografią (plakaty + opis + nagranie do odsłuchania w dniu zebrania z Rodzicami).

4. Warsztaty na godzinach wychowawczych, prowadzone dla wszystkich klas, przez liderów z klasy II b, z poszerzoną biologią i chemią.

5. Pogadanka dla Rodziców: „Działam lokalnie na rzecz Edukacji Globalnej. Wychowuję dzieci dla przyszłości.” 20 listopada 2014 r. Możliwość oglądnięcia wystawy.

6. Szkolenie Rady Pedagogicznej prowadzone przez mgr Annę Dobrzycką: Jak wdrażać edukację globalną na lekcjach, które prowadzę? 20 listopada 2014r.

Spotkanie z Janiną Ochojską  – polską działaczką humanitarną, założycielką i szefową Polskiej Akcji Humanitarnej (początek grudnia 2014)

Podsumowanie działań. Ewentualne spotkanie z przedstawicielami szkół, biorących udział w projekcie.

Działania Tygodnia Edukacji Globalnej posłużą do montażu filmu, który je zaprezentuje w krótkiej formie na stronie szkoły.

 


Zakończyliśmy realizację projektu Małopolskie szkoły na rzecz Globalnego Południa

A co robiliśmy? - Oto lista.

Działania przygotowujące do Tygodnia Edukacji Globalnej:

- szkolenie dla nauczycieli 19 września 2014 prowadzone przez pracowników PAH

- warsztaty: „Dostęp do wody” dla uczniów klasy 2b i uczniów klasy 3b, prowadzone przez pracowników PAH, po 2 godziny lekcyjne w każdej klasie. Zadanie domowe z tych warsztatów -, zostało wykorzystane do przygotowania wystaw prezentowanych w Skale (Urząd Gminy i Dom Kultury) i w Krakowie (Starostwo Powiatowe)- 10 października 2014r. Opieką sprawowała Urszula Szpik - Pasek

- Szkolenie e-learningowe na platformie PAH. Uczestniczyli w nim szkolni koordynatorzy projektu, oraz zainteresowani uczniowie, którzy byli liderami zespołów przygotowujących zajęcia dla klas (6 osób z klasy 2b). październik – grudzień 2014

- obchody Światowego Dnia Żywności – 17 października 2014. Byliśmy na warsztatach w Biurze Regionalnym Polskiej Akcji Humanitarnej, na ul. Szewskiej w Krakowie. W  zajęciach uczestniczyli uczniowie z klasy 2b (15 osób) i klasy 3b (15 osób). Objęły one projekcję filmu: „Prawo do żywności – życzymy Państwu smacznego.”, dyskusję na jego temat, pogadankę nt. działalności PAH, ilustrowaną zdjęciami. Informację o programie Pajacyk. Temat ten zainspirował uczniów obu klas, do promocji tego programu na terenie szkoły i społeczności lokalnej.

- Udział szkolnych koordynatorów w szkoleniach z Edukacji Globalnej, prowadzonych przez inne podmioty:

Urszula Szpik – Pasek – Szkolenie zorganizowane przez Urząd Województwa Małopolskiego, polecane przez pana Tadeusza Szczepaniaka

Anna Dobrzycka - Warsztaty w Fundacji Znak, dwukrotnie: kurs podstawowy i zaawansowany.

- Prowadzenie zajęć mających na celu przygotowanie obchodów Tygodnia Edukacji Globalnej w szkole.

Akcje w Tygodniu Edukacji Globalnej realizowaliśmy w szkole, jak i poza nią.

W szkole odbyły się:

1) Wystawa dla całej społeczności szkolnej, wykonana na bazie materiałów PAH - „A Ty w co się bawisz?” przez klasę 3b (18 osób) pod kierunkiem Anny Dobrzyckiej. Zawieszona na holu szkolnym w lewym skrzydle, na oknach – plakaty z pełnym opisem. Wykonano nagranie, aby na dzień 20 listopada zaprezentować plakaty także w formie audio.

 A Ty w co sie bawisz? A Ty w co sie bawisz? 

2) Powstał kącik Edukacji Globalnej, gdzie umieściliśmy kalendarium ważnych dni w listopadzie. Kącik zajmuje jedną z tablic w prawym skrzydle holu szkoły. Wykonali go koordynatorzy szkolni akcji.

3) Przeprowadzono warsztaty na godzinach wychowawczych dla wszystkich klas w szkole. Warsztaty dotyczyły dostępu do wody. Prowadzącymi warsztaty byli uczestnicy projektu - uczniowie klasy 2b – 15 osób. Przygotowaniem do warsztatów kierowała Anna Dobrzycka. Zajęcia przygotowujące odbywały się w ramach 19 godziny – koła zainteresowań (3 godziny).

 Warsztaty na godzinach wychowawczych Warsztaty na godzinach wychowawczych Warsztaty na godzinach wychowawczych
 Warsztaty na godzinach wychowawczych Warsztaty na godzinach wychowawczych 

4) Szkolenie Rady Pedagogicznej nt. Edukacji Globalnej 20 listopada 2014. Jak wdrażać edukację globalną na lekcjach, które prowadzę – przeprowadziła Anna Dobrzycka.

5) Na stronie internetowej szkoły jest zakładka projektu.

Poza Szkołą odbyły się:

Odbyły się 3 wystawy w Urzędzie Gminy Skała, Gminnym Ośrodku Kultury, Starostwie Powiatu Krakowskiego (Aleje Słowackiego w Krakowie) Przygotowali uczniowie (15 osób) z klasy Urszuli Szpik – Pasek, pod jej kierunkiem opracowali zagadnienie dostępu do wody i zużycia wody w gospodarstwie domowym, gminie, powiecie województwie i kraju. Plakaty z komiksem, plakat główny i plakaty informacyjne powstały pod kierunkiem Anna Dobrzyckiej. Plakaty rozwieszono w ww. instytucjach w tygodniu Edukacji Globalnej.

Wystawa w Starostwie Krakowskim

 Wystawa w Starostwie Krakowskim Wystawa w Starostwie Krakowskim Wystawa w Starostwie Krakowskim
 Wystawa w Starostwie Krakowskim Wystawa w Starostwie Krakowskim Wystawa w Starostwie Krakowskim

Wystawa w Urzędzie Gminy Skała

 Wystawa w Urzedzie Gminy  Wystawa w Urzedzie Gminy  Wystawa w Urzedzie Gminy

Wystawa w Gminnym Ośrodku Kultury w Skale

Wystawa w GOK

Działania podsumowujące – w szkole i poza szkołą

Planujemy spotkanie, celem omówienia całości działań i kontynuowania zajęć z edukacji globalnej w szkole.

Powstanie film lub prezentacja o naszych działaniach w czasie projektu.

10 grudnia planowana jest wizyta w szkole Pani Janiny Ochojskiej, po której na stronie szkoły chcemy pokazać film z tego spotkania.

 


Wypowiedzi indywidualne uczniów:

Co stanowiło trudność?
Z czego jesteśmy dumni?
Czego się nauczyliśmy?
Co zrobilibyśmy inaczej?

Podobał mi się projekt ponieważ było to dla mnie nowe doświadczenie mogłem sprawdzić się i poczuć jako członek organizacji. Trudno było mi posiąść wiedzę z dnia na dzień która pozwoliłaby mi obronić swoje racje. Co do dumy to chyba nie ma czym się chwalić. Projekt pozwolił mi poszerzyć swoją wiedzę na temat problemu braku wody na świecie.


Projekt mi się podobał. Największą trudność stanowiło przedstawienie informacji innym klasom. Jestem dumna z tego że nam się udało przedstawić innym uczniom problem dotyczący wody na świecie. Nauczyliśmy się tego co możemy robić, aby nie zużywać tak dużo wody.


Te warsztaty mi się bardzo podobały ponieważ były różne ciekawe zabawy i bardzo interesownie były opowiedziane i pokazane np na plakatach albo przez różne gry. Dowiedziałam się że trzeba oszczędzać wodę gdyż bardzo dużo zużywamy jej niepotrzebnie. Warsztaty dały mi dużo do myślenia żeby pomagać potrzebującym ludziom.


1. Tak podobał się
2. Myślę że trudne było zrozumienie problemów ludzi mieszkających w krajach biedniejszych. My mieszkamy w dość bogatym kraju dlatego nie wyobrażamy sobie jak można żyć w takich warunkach
3. Jesteśmy dumni z tego że mogliśmy wziąć udział w tym projekcie. Dowiedzieliśmy się wielu rzeczy i teraz inaczej spojrzymy na problemy innych krajów
4. Dowiedzieliśmy się że wiele krajów boryka się z problemem braku wody i żywności na świecie z czego my sobie nawet nie zdawaliśmy sprawy.


Według mnie przeprowadzenie takiego projektu było bardzo fajną rzeczą. Mieliśmy okazję spróbować czegoś nowego, sprawdzić swój poziom wiedzy, oraz uzupełnić to, co nam umknęło lub z czego nie zdawaliśmy sobie sprawy. Myślę, że warsztaty, lekcje z innymi klasami sprawiły, że chociaż trochę uświadomiliśmy kolegom i koleżankom, jak cenna jest woda, i co wiąże się z faktem, gdy jej nie mamy. Myślę, że osiągnęliśmy zamierzony cel, z czego jesteśmy dumni :))


Projekt mi się podobał. Według mnie nie było żadnych trudności. Jestem dumna z tego, że mogę spotkać się z panią Janiną Ochojską, że w ogóle zaszczyci nas swoją obecnością w szkole, oraz z tego, że jednym kliknięciem na Pajacyka mogę komuś pomóc. Nauczyłam się o problemach z zasobami wodnymi na świecie, bardzo podobały mi się warsztaty odnośnie porównania Indonezji i Polski, atmosfera była bardzo przyjazna, można było porozmawiać, poruszyć wiele tematów i zadawać pytania. Jedyne co zmieniłabym, to żeby więcej osób uczestniczyło w tych warsztatach.


1) najbardziej podobała mi się zabawa w określanie zużycia wody przez dwa kraje i film w siedzibie PAH
2)zrozumienie warunków życiowych innych ludzi
3)że poznałem nowe wiadomości o Afryce
4)że wodę powinniśmy oszczędzać, jak pomagać innym, jak się żyje Sudanie Południowym


Projekt uważam za udany. Zebranie szczegółowych informacji stanowiło lekki problem. Jesteśmy dumni z tego ze uświadomiliśmy naszych kolegów o problemie na świecie związanym z brakiem wody oraz z samego uczestnictwa w projekcie. Nauczyliśmy się jak poważny jest problem z brakiem wody pitnej i w jaki sposób możemy oszczędzać wodę pitną.

AKTUALNE PROJEKTY
POROZUMIENIA
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie