Zespół Szkół i Placówek Oświatowych w Skale

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Mobilność kadry. Projekt „Budowanie szkoły przyszłości na językach teraźniejszości”

Email Drukuj PDF

„Budowanie szkoły przyszłości na językach teraźniejszości” to projekt realizowany w Zespole Szkół i Placówek Oświatowych w Skale przy wsparciu programu Erasmus+

Jest to już druga edycja programu, która ma na celu podniesienie kompetencji 11 nauczycieli z naszej Szkoły – zarówno pod względem językowym, ale też merytorycznym. Projekt zaplanowany jest na lata 2018-2019 i wpisuje się w plan pracy Szkoły, w której uczniowie Technikum odbywają praktyki za granicami kraju, w której realizowane są międzynarodowe wymiany młodzieży – dwie w ramach Erasmus+ oraz kontynuowane ze szkołami w Niemczech i w Izraelu.

W bieżącym roku szkolnym mobilności dotyczyły trzech nauczycieli.

Pani Joanna Jarzmik - nauczyciel języka angielskiego – uczestniczyła w kursie metodycznym, który odbywał się w Londynie. Zdobyte wiedza oraz doświadczenie związane z nowoczesnymi metodami i technikami uczenia języków obcych wykorzystuje w pracy z młodzieżą naszej Szkoły, nie tylko podczas lekcji, ale również przygotowując językowo uczniów technikum logistycznego i informatycznego do czekających ich już wkrótce praktyk zawodowych we Włoszech.

Pani Ewa Morawska – nauczyciel wychowania fizycznego – uczestniczyła w kursie językowym na Malcie. Udoskonalone umiejętności komunikacyjne wykorzystuje jako koordynator klas mundurowych przygotowując kolejne zadania związane ze współpracą Szkoły z MON. Jest też odpowiedzialna za realizację wszelkich zajęć o charakterze sportowym, które związane są z prowadzonymi w Szkole wymianami młodzieży, np. w ramach projektu „Paszport do Europy”.

Pani Agnieszka Opalska – nauczyciel języka polskiego i wiedzy o kulturze – brała udział w intensywnym kursie językowym w Londynie. Poszerzała również swoją wiedzę na temat kultury i historii Wielkiej Brytanii. Związane jest to z prowadzonymi lekcjami, grantem edukacyjnym o charakterze kulturowym, ale przede wszystkim z zaangażowaniem w przygotowanie i realizowanie zadań wynikających z realizowanego w Szkole projektu dla młodzieży „Wykorzystanie dziedzictwa kulturowego dla rozwijania przedsiębiorczości”.

Poza podnoszeniem kwalifikacji, zdobywaniem potrzebnej wiedzy i doświadczenia potrzebnego do pracy z młodzieżą, nauczyciele poznawali lokalne zwyczaje, zwiedzali atrakcyjne turystycznie miejsca i cieszyli się możliwościami spędzenia wolnego czasu tak, jak lubią.

Oto ich krótkie refleksje dotyczące poznanych miejsc:

„Londyn znam z wcześniejszych pobytów w tym mieście, co wiąże się z nauczanym przeze mnie przedmiotem. Ale co innego zwiedzanie z przewodnikiem tras przygotowanych dla turystów, a co innego poszukiwanie prawdziwego „ducha” miasta. Udało mi się to dzięki udziałowi w tym kursie, a szczególnie zajęciom popołudniowym i wycieczkom fakultatywnym. Mogę więc wyznać: poznałam nie jedną tajemnicę brytyjskiej stolicy!”

/p. J.J./

„Zachwyciła mnie sama wyspa. Nagromadzenie zabytków na małej przestrzeni oraz piękna, czysta woda to niezwykłe połączenie, którego nie zakłóca żaden element związany z przemysłem (gdyż takowego na wyspie brak!) Najpiękniejszy dla mnie zakątek Malty to Błękitna Laguna – cieśnina między dwoma wyspami Comino i Cominotto. Tam kolor wody jest naprawdę turkusowy!”

/p. E.M./

„Londyn nigdy nie zasypia! To jedno z najbardziej dynamicznych, kosmopolitycznych i barwnych miast na świecie. Można tu zobaczyć i usłyszeć przedstawicieli wszelakich ras, kultur, narodowości. Na ulicach roi się od następców Eda Sheerana (muzyk) i Williama Turnera (malarz). To też raj dla tych, którzy chcą zobaczyć najstarsze zabytki i najwybitniejsze dzieła sztuki z całego świata. W Londynie nie można się nudzić!”

/p. A. O./

Wszyscy uczestnicy projektu podkreślają, jak ważne jest to doświadczenie, szczególnie dla pracujących w Szkole takiej jak nasza - otwartej na nowości i zmieniające się potrzeby edukacyjne, tolerancyjnej i kilkunarodowej (już!), dbającej o polskie dziedzictwo kulturowe, ale kształtującej postawy szacunku dla historii i obyczajów innych państw.

Zdjęcia: